Home » Hoofd index » Fibromyalgie » Symptomen van Fibromyalgie » Flare-ups » Noodplan voor een Fibromyalgie Flare-up

Noodplan voor een Fibromyalgie Flare-up

↵ Vorig level

Noodplan voor een Fibromyalgie “FLARE-UP”

“Nee” zeggen
Zeg alle mogelijke afspraken en activiteiten die je buiten de deur zou doen af. Je eerste prioriteit moet nu zijn : “Nee” zeggen! Dit is een van de beste manieren om je grenzen waarbinnen je kunt functioneren op zo een dag te bewaken. Je moet jezelf echt inhouden op zo een dag, het zal je veel druk en stress geven. Soms helpt het ook veel om op zo een dag een lotgenoot te bellen en even daar steun bij te zoeken. Niemand begrijpt immers beter hoe u zich voelt dan een “Fibro” maatje”.

Oefeningen en bewegen
Doe alleen wat echt gedaan moet worden en stel de overige taken, (als klusjes, boodschappen doen, autorijden, etc.) die niet per se gedaan hoeven te worden uit en houd in plaats hiervan je spieren zachtjes in beweging.
Strekoefeningen, yoga oefeningen of een korte wandeling houden je genoeg in beweging om je te behoeden voor stijve, pijnlijke spieren. Als dit te veel pijn doet, is een andere optie om een (goede) fysiotherapeut vragen voor een zachte (Fibro)massage dat beslist wat van de pijnklachten zal verlichten omdat je dan gedwongen wordt de spieren te ontspannen en waarbij de doorbloeding wordt gestimuleerd.

Lees meer